Przejdź do:
Objawy i przebiegAutyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Do ustalenia rozpoznania konieczne jest stwierdzenie nieprawidłowego lub upośledzonego rozwoju w trzech strefach : komunikowania się, interakcji społecznych, zachowania i zabawy; w stopniu utrudniającym funkcjonowanie społeczne. W typowych przypadkach pojawia się w pierwszych 3 latach życia.
Objawy i przebieg autyzmu
W wieku przedszkolnym i szkolnym należy zwrócić na objawy takie jak:
- brak potrzeby relacji z kolegami i koleżankami i nieumiejętność tworzenia więzi emocjonalnych;
- wąskie zainteresowania,
- brak umiejętności podtrzymywania i kontynuowania rozmowy,
- nieumiejętność empatii, zrozumienia uczuć innych osób, małe lub brak rozumienia różnych sytuacji społecznych,
- Stereotypowe, schematyczne zabawy, bez zastosowania twórczej wyobraźni,
- nadmierna impulsywność i agresja,
- uboga mimika i gestykulacja,
- Mechaniczny sposób uczenia się, bez zrozumienia,
- Nieumiejętność myślenia abstrakcyjnego,
- Wysoko wyrażony sprzeciw wobec jakichkolwiek zmian, np. dotyczących pożywienia, planu dnia.
- ruchy stereotypowe, takie jak bezcelowe ruchy całego ciała, wyginanie palców, trzepotatanie rękami itd.
Z autyzmem często współistnieją różne zaburzenia np.:
- ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej
- zespół tików,
- dyspraksja,
- dysleksja,
- zaburzenie obsesyjno - kompulsyjne OCD,
- fobie specyficzne, zaburzenia lękowe, depresja;
- zaburzenia snu,
- zaburzenia odżywiania.
Leczenie ma szerokodyscyplinarny charakter. W zależności od obrazu klinicznego konieczna jest współpraca specjalistów z różnych dziedzin, edukacja rodziców i różne interwencje psychologiczne. Celem jest , m.in. poprawa funkcjonowania społecznego.