Cukrzyca jest schorzeniem metabolicznym, którego konsekwencje mogą dotykać wielu narządów i organów, stąd bardzo istotna jest wczesna diagnoza i rozpoznanie. Obecnie coraz częściej cukrzyca typu 1 diagnozowana jest u małych dzieci, co jest szczególnie niekorzystne dla ich prawidłowego rozwoju. Zauważa się wpływ cukrzycy typu 1 na procesy poznawcze u dziecka, powodując zaburzenia uwagi, koncentracji i pamięci.
Wykonywanie czynności
Przełączanie się między zadaniami również stanowi problem, który zauważyli specjaliści – dzieci chorujące na cukrzyce typu 1 mają problem ze zmianą wykonywanego zadania, a ponadto obserwuje się u nich obniżenie sprawności do podejmowania decyzji czy planowania kolejnych ruchów/działań/czynności [2].
Kompetencje szkolne
W kontekście kompetencji szkolnych i ich ewentualnego obniżenia trudności diagnostyczne polegają na charakterze narzędzi do diagnozy deficytów neurologicznych, kompetencji szkolnych oraz zachowania. Z innej strony same procesy podlegające diagnozie charakteryzują się wysoką złożonością, co również może dać nieadekwatne wyniki [2].
Kontrola zachowania i emocji
Prowadzone dotychczas badania pokazują, że kontrolowanie emocji u dziecka z cukrzycą stanowi wyzwanie, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia stanu hiperglikemii. Zauważa się tu jednak korelacje, które nie do końca są określone i jasne – nie wiadomo, czy problemy z kontrolowaniem zachowania u dziecka mogą stanowić z kolei problem z kontrolą u niego cukrzycy, czy stany hiperglikemii wpływają znacząco na trudności z kontrolowaniem emocji i zachowania [2].