Europejskie Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) opublikowało dziś drugi tom wyników badań Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), który koncentruje się na wzorcach zastraszania i przemocy rówieśniczej wśród nastolatków w 44 krajach i regionach. Podczas gdy ogólne trendy dotyczące przemocy rówieśniczej pozostały stabilne, od 2018 r. wzrosła cyberprzemoc, która potęgowana jest przez rosnącą cyfryzację interakcji społecznych młodych ludzi, co może mieć znaczący wpływ na ich życie.
Niektóre z kluczowych ustaleń obejmują:
- Przemoc w szkole (sprawca) - średnio 6% nastolatków stosuje przemoc rówieśniczą. Zachowanie to jest bardziej rozpowszechnione wśród chłopców (8%) w porównaniu z dziewczętami (5%). W Polsce największy odsetek nastolatków, którzy co najmniej 2-3 razy w miesiącu przed badaniem stosowali przemoc wobec rówieśników, obserwuje się wśród 13-latków (12% chłopców i 9% dziewcząt).
- Przemoc w szkole (osoba doświadczająca przemocy) - około 11% nastolatków było prześladowanych w szkole, bez znaczącej różnicy między chłopcami i dziewczętami. Polscy 13-latkowie zajmują 6. miejsce pod względem częstotliwości doświadczania przemocy (13% dziewcząt, 20% chłopców) wśród 44 badanych krajów.
- Cyberprzemoc (sprawca) - około 12% (1 na 8) nastolatków stosuje cyberprzemoc wobec innych. Chłopcy (14%) częściej są sprawcami cyberprzemocy niż dziewczęta (9%). W Polsce najwyższy odsetek sprawców cyberprzemocy obserwuje się wśród 15-letnich chłopców (26%) i 13-letnich dziewcząt (18%).
- Cyberprzemoc (osoba doświadczająca przemocy) - 15% nastolatków (około 1 na 6) doświadcza cyberprzemocy, przy czym wskaźniki są wyrównane między chłopcami (15%) i dziewczętami (16%). Od 2018 r. nastąpił wzrost odsetka osób doświadczających cyberprzemocy z 12% do 15% w przypadku chłopców i z 13% do 16% w przypadku dziewcząt. W każdej grupie wiekowej polska młodzież znajduje się w pierwszej piątce krajów i regionów o najwyższym odsetku osób doświadczających cyberprzemocy. Grupą najbardziej narażoną na cyberprzemoc są 13-latki (25% chłopców i 28% dziewcząt).
- Bójki - jeden na dziesięciu nastolatków brał udział w bójkach, z zauważalną różnicą związaną z płcią: 14% chłopców w porównaniu z 6% dziewcząt. W Polsce największy odsetek zaobserwowano wśród 13-latków (chłopcy 18% i dziewczęta 9%).
Trendy i rozwiązania w kontekście płci
Wyniki ujawniają różnice między płciami w zachowaniach związanych z przemocą. Chłopcy wykazują większą tendencję do angażowania się w bójki. Wśród dziewcząt wzrósł odsetek cyberprzemocy. Obserwowane tendencje wymagają zarówno działań interwencyjnych skoncentrowanych na regulacji emocji i pozytywnych interakcjach społecznych, jak i oddziaływań promujących bezpieczeństwo cyfrowe, empatię oraz współdziałanie wszystkich członków społeczności szkolnej.
Cyberprzemoc: rosnący problem
Najnowsze dane z lat 2018-2022 pokazują niepokojący wzrost cyberprzemocy. Dane te wskazują, że odsetki sprawstwa cyberprzemocy wśród chłopców wzrosły z 12% do 14%, a wśród dziewcząt z 7% do 9%. Podobnie, odsetek osób doświadczających cyberprzemocy wzrósł z 12% do 15% w przypadku chłopców i z 13% do 16% w przypadku dziewcząt.
Ponieważ nastolatki spędzają coraz więcej czasu w Internecie, wyniki te podkreślają pilną potrzebę interwencji z udziałem nauczycieli, rodziców, liderów społeczności i decydentów w celu promowania umiejętności cyfrowych i bezpieczeństwa.
W świetle tych wyzwań dr Joanna Inchley, międzynarodowy koordynator badania HBSC, podkreśla:
– Cyfrowy świat, oferując niesamowite możliwości uczenia się i nawiązywania kontaktów, zwiększa również ryzyko występowania negatywnych zjawisk, takich jak cyberprzemoc. Wymaga to kompleksowych strategii ochrony psychicznego i emocjonalnego dobrostanu naszej młodzieży. Ważne jest, aby rządy, szkoły i rodziny współpracowały w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w sieci, zapewniając nastolatkom bezpieczne i wspierające środowisko do rozwoju.
– Jak pokazują wyniki uzyskane w Polsce, grupą najbardziej narażoną zarówno na bycie sprawcą, jak i osobą doświadczającą przemocy i cyberprzemocy są 13-latkowie – uczniowie klas VII szkół podstawowych. Dlatego podczas projektowania działań profilaktycznych warto skupić się właśnie na tej grupie wiekowej – mówi dr Anna Dzielska, współkoordynatorka badania HBSC w Polsce z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.
– Największa grupa zaangażowana w przemoc rówieśniczą, czyli obserwatorzy, również powinna być objęta działaniami interwencyjnymi i profilaktycznymi. Konieczne jest wzmocnienie kompetencji reagowania na przemoc – dodaje dr Agnieszka Małkowska-Szkutnik, współkoordynatorka badania HBSC w Polsce, z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
– Ten raport jest sygnałem alarmowym dla nas wszystkich, abyśmy zwracali uwagę na dręczenie, przemoc, cyberprzemoc, kiedykolwiek i gdziekolwiek to się dzieje - powiedział dr Hans Henri P. Kluge, dyrektor regionalny WHO na Europę.
– Ponieważ młodzi ludzie spędzają do sześciu godzin online każdego dnia, nawet niewielkie zmiany we wskaźnikach przemocy mogą mieć głęboki wpływ na zdrowie i samopoczucie tysięcy osób. Od samookaleczeń po samobójstwa - widzieliśmy, jak cyberprzemoc we wszystkich swoich formach może zniszczyć życie młodych ludzi i ich rodzin. Jest to zarówno kwestia zdrowia, jak i praw człowieka, i musimy zintensyfikować działania, aby chronić nasze dzieci przed przemocą i doznawaniem krzywdy, zarówno offline, jak i online – dodał.
W tym celu WHO/Europe opublikowała niedawno swoje pierwsze w historii "stanowisko" w sprawie ochrony dzieci przed szkodami związanymi z Internetem. Będzie on wspierał rządy w formułowaniu spójnych wniosków do firm internetowych i technologicznych, mając na celu zapewnienie zdrowego środowiska online, w którym dzieci mogą się rozwijać.
Mobilizowanie interesariuszy do interwencji opartych na dowodach
Wyniki badania HBSC podkreślają złożoność przemocy rówieśniczej wśród nastolatków oraz kluczową rolę, jaką czynniki społeczne, kulturowe i technologiczne odgrywają w kształtowaniu tych zachowań. Zapewniając szczegółowy przegląd aktualnych trendów i wyzwań, raport oferuje cenne wskazówki dla interesariuszy na wszystkich poziomach, które mogą wesprzeć ich w działaniach na rzecz poprawy zdrowia i dobrostanu młodych ludzi w Europie, Azji Środkowej i Kanadzie.
Inwestowanie w oparte na dowodach interwencje mające na celu zwalczanie nękania i przemocy rówieśniczej nie tylko wspiera dobrostan nastolatków, ale także oferuje szersze korzyści społeczne, w tym zmniejszenie kosztów opieki zdrowotnej, związanych z kwestiami zdrowia psychicznego i lepsze wyniki edukacyjne.
Informacje o badaniach nad zdrowiem i zachowaniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
Kompleksowy międzynarodowy raport opiera się na danych pochodzących od ponad 279 000 młodych ludzi z 44 krajów i regionów, a jego drugi tom zawiera ważne informacje na temat przemocy w szkole, cyberprzemocy i bójek. Badanie HBSC to międzynarodowe badanie przeprowadzone we współpracy z Biurem Regionalnym WHO dla Europy. Przeprowadzane co cztery lata, ma na celu uzyskanie wglądu w zdrowie, dobrostan i środowisko społeczne młodych ludzi oraz stanowi źródło informacji dla osób zajmujących się systemowo polityką zdrowia publicznego i praktyków, w celu poprawy życia młodych ludzi. Najnowsze wyniki badań, obejmujące 44 kraje i regiony, stanowi nieocenione źródło wiedzy na temat zachowań zdrowotnych i wyników nastolatków w wieku 11, 13 i 15 lat. Polska należy do sieci badawczej HBSC od lat 90-tych. Prezentowane wyniki pochodzą z 9-tej rundy badań realizowanej w Polsce.
Współkoordynatorki badań HBSC w Polsce:
- Dr n. społ. Anna Dzielska, Zakład Zdrowia Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa – anna.dzielska@imid.med.pl
- Dr n. hum. Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski – amalkowska@uw.edu.pl