Zespół Aspergera (ZA) to zespół całościowych zaburzeń rozwoju, które często nie zostają wcześnie zdiagnozowane. Spowodowane jest to pozornie prawidłowym rozwojem mowy, który usypia czujność otoczenia.
Wyrafinowany język i pamięć mechaniczna
Rozwój mowy przebiega z pozoru normalnie, jednak język już w młodym wieku obfituje w dorosłe i naukowe stwierdzenia. Dzieci cierpiące na ZA mają problem z używaniem mowy w celach komunikacyjnych. Mogą mieć trudności z dostosowaniem rytmu czy też akcentu wypowiadanych słów. Nie rozumieją przenośni, ani słów wieloznacznych. Ich wypowiedzi są bardzo formalne i pedantyczne. Dziecko z ZA może często zaskakiwać rozległą, wręcz akademicką wiedzą na wybrany temat. Zapamiętuje ono jednak fakty w sposób mechaniczny, prezentując jednocześnie trudności w rozumowaniu abstrakcyjnym.
fot. panthermedia
Pomimo trudności rozwojowych, dzieci z zespołem Aspergera stosunkowo łatwo integrują się w życie szkolne lub przedszkolne. Nieodzowna jest jednak terapia oraz stała opieka poradni psychologiczno-pedagogicznej, która pomoże w dostosowaniu procesu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.