Zaburzenia lękowe to jedne z najczęściej współwystępujących zaburzeń u dzieci w spektrum autyzmu. Objawy obu zaburzeń wzajemnie się przenikają. By móc lepiej odpowiedzieć na potrzeby dzieci w spektrum, warto dowiedzieć się, co może potencjalnie wywoływać u nich lęk. Oto kilka przykładów:
Oto najczęstsze źródła występowania lęku u dzieci ze spektrum autyzmu:
-
Nadwrażliwość sensoryczna — charakterystyczną cechą zaburzeń ze spektrum autyzmu jest nadwrażliwość układu nerwowego na odczuwane bodźce zmysłowe. Wszelkie dźwięki, zapachy, smaki, czy nawet uczucie ocierającego swetra, dla osoby w spektrum mogą być bardzo drażniące i trudne do wytrzymania. W takiej sytuacji układ nerwowy reaguje podobnie jak w sytuacji zagrożenia i wyzwala reakcję obronną w postaci lęku.
-
Przywiązanie do szczegółów — autyzm charakteryzuje się pewną sztywnością i rytualnością. Wszelkie odstępstwa od przyjętych zasad i niemożność wykonania danej czynności w sposób bardzo dokładny zaburzają poczucie bezpieczeństwa. Dlatego wprowadzanie niezapowiedzianych zmian czy przerywanie dziecku wykonywania nawet najbardziej błahej czynności może wywoływać lęk.
Zaburzenia lękowe u dzieci ze spektrum autyzmu, fot. panthermedia
-
Sytuacje społeczne — głównym objawem spektrum autyzmu są trudności widoczne w interakcjach społecznych. Problemy z odczytywaniem intencji drugiej osoby i nieumiejętne stosowanie się do reguł społecznych powodują lęk i uczucie osamotnienia.
-
Komunikacja językowa — mózg osób w spektrum inaczej przetwarza informacje językowe. Na skutek tego mogą pojawiać się duże trudności z komunikowaniem swoich potrzeb, a inni mogą mieć problem w ich zrozumieniu. Takie sytuacje doprowadzają do frustracji, dużego napięcia i lęku.
Należy dodać, że według badań opublikowanych przez „Spectrum News” lęk u dzieci będących w spektrum autyzmu może być spotęgowany przez wysoką świadomość swoich problemów. Warto zatem rozmawiać z dziećmi na temat codziennych trudności i okazywać skuteczne wsparcie.