Reklama:

Integracja sensoryczna a rozwój mowy dziecka

Integracja sensoryczna a rozwój mowy dziecka

Shutterstock

Chłopiec z autyzmem

Integracja sensoryczna jest elementem funkcjonowania dziecka mającym decydujący wpływ na jego rozwój oraz zdolność do pogłębiania swoich umiejętności. Zaburzenia w organizacji neurologicznej mogą nieść za sobą bardzo negatywne konsekwencje, powodując u dziecka patologiczne reakcje i generując u niego problemy oraz trudności rozwojowe, w tym zaburzenie rozwoju mowy. Podjęcie odpowiedniej terapii, jaką jest terapia sensoryczna, pozwala na redukcję lub nawet eliminację tego typu problemów.

Reklama:

Rozwój mowy

Zaburzenia integracji sensorycznej są powodem błędnego, nieprawidłowego odbioru bodźców pochodzących zarówno ze świata zewnętrznego, jak i z głębi ciała. Brak odpowiednich – prawidłowych sygnałów – skutkuje zaburzeniem rozwoju mowy dziecka, stając się tym samym przyczyna opóźnień i nieprawidłowości komunikacyjnych [2].

Szczególne odniesienie ma to do schorzeń, którym owe zaburzenie towarzyszy, jak np. dziecięce porażenie mózgowe, gdzie rozwój mowy zależny jest przede wszystkim od rozległości oraz położenia zaburzeń, a także od opóźnień umysłowych towarzyszących mózgowemu porażeniu dziecięcemu. W przypadku tej jednostki chorobowej zaburzenia ośrodkowe mowy związane są z uszkodzeniami i dysfunkcjami wyższych funkcji korowych i mogą dotyczyć zarówno rozpoznawania, jak i formowania słowa. Mamy tutaj także do czynienia z zaburzeniami artykulacji, co związane jest bezpośrednio z zaburzeniami na poziomie analizatora ruchowego, motorycznego [2].

Zdaniem niektórych autorów zaburzenie rozwoju mowy jest pierwszym sygnałem rozwijającego się autyzmu. Zaburzenia integracji sensorycznej u tych dzieci objawiają się rozwojem mowy nieharmonijnym z tendencją do regresji. Zauważalne są także problemy z artykulacją oraz opóźnieniem w rozwoju języka jako narzędzia komunikacyjnego, stąd częstym sposobem rozmowy z dzieckiem z autyzmem jest posługiwanie się tzw. słowami-kluczami [2].

Profesjonalna terapia

Terapię i pracę z dzieckiem dotkniętym problemem zaburzeń integracji sensorycznej powinien podjąć certyfikowany specjalista z tej dziedziny – terapeuta Integracji Sensorycznej. Celem prowadzenia tego rodzaju terapii jest przede wszystkim rozwój zdolności i umiejętności koncentracji na określonym prawidłowo ukierunkowanym zadaniu ruchowym. Ważne jest więc pogłębienie skupienia dziecka, polepszenie jego koordynacji ruchowej, podniesienie zaangażowania w wykonywane zadanie oraz w pracę w zespole rówieśniczym. Należy w odpowiedni sposób i odpowiednim natężeniu, dostarczyć dziecku wszystkich rodzajów bodźców [1].