Reklama:

Ocena rozwoju dziecka - część 3: drugi i trzeci rok życia

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Ocena rozwoju dziecka - część 3: drugi i trzeci rok życia

panthermedia

Mama i dziecko

Trzecia część artykułu omawiającego etapy prawidłowego rozwoju dziecka, poświęcona rozwojowi w drugim i trzecim roku życia. Opisano umiejętności jakie dziecko powinno nabyć w poszczególnych miesiącach oraz sygnały alarmowe wymagające konsultacji z lekarzem.

Reklama:

3 ROK ŻYCIA

Dziecko zaczyna uświadamiać sobie przynależność do własnej płci, zaczyna rozumieć, że rośnie i będzie kiedyś dorosłe. Bawi się już z innymi dziećmi, naśladując ich zabawę. Pojawiają się zachowanie lękowe, np. agresja na oderwanie od matki (pójście do przedszkola). Ukończenie 3 roku życia zamyka fazę rozwoju wczesnodziecięcego, którego wspólne cechy określają:

  • ciągle intensywny, ale wyraźnie zmniejszający się dynamizm wzrastania
  • intensywny rozwój narządu ruchu,
  • rozrost tkanki tłuszczowej
  • najszybsze tempo rozwoju ośrodkowego układu nerwowego
  • stabilizacja wyprostowanej pozycji ciała
  • uzyskanie pełnego uzębienia mlecznego
  • pełny rozwój mowy.

 

30 MIESIĄC – SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE W ROZWOJU

  1. U – dziecko nie wskazuje przedmiotów wg nazwy, nie naśladuje kresek poziomych i pionowych w rysowaniu, nie buduje prostych zdań,
  2. E - nie podejmuje wspólnych zabaw z dorosłymi, nie wykazuje inicjatywy, twórczości, brak zabaw tematycznych i konstrukcyjnych, nie wykonuje prostych czynności samoobsługi: mycia, jedzenia, ubierania, sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, nie przejawia własnej woli, zróżnicowanych reakcji na różne sytuacje społeczne
  3. R – nie wchodzi i nie schodzi ze schodów samodzielnie, nie skacze z miejsca, nie podnosi szklanki z wodą lub kruchego przedmiotu

 

Jeśli dziecko w tym wieku jest nadmiernie związane z matką, nie przejawia zachować świadczących o własnej odrębności i samodzielności, należy podjąć intensywne działania diagnostyczno-terapeutyczne.

 

36 MIESIĄC – SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE W ROZWOJU

  1. U – nie rozpoznaje przedmiotów wg użytku, nie buduje mostu z 3 klocków, nie próbuje rysować koła, nawlekać korali, nie mówi zdaniami, ma ubogi słownik, nie posługuje się wszystkimi częściami mowy, zaimkiem „ja”, mówi niewyraźnie
  2. E - nie przejawia własnego „ja”, własnej woli i pragnień, nie rozstaje się z matką, nie jest samodzielne w prostych czynnościach życia codziennego, nie sygnalizuje i nie załatwia samodzielnie potrzeb fizjologicznych
  3. R – nie stoi na jednej nodze przez chwilę, nie pedałuje na rowerku, nie próbuje wykonać szerokiego skoku.

 

fot. ojoimages

 

3-letnie dziecko prawidłowo rozwinięte powinno całkowicie opanować umiejętność swobodnego poruszania się, samoobsługi w prostych czynnościach życia codziennego, posługiwania się zdaniami i bogatym słownictwem oraz wykazywać własną psychiczną odrębność i autonomię.

 

Materiały źródłowe

  1. T. Hellbrügge, J., Hermann von Wimpffen: Pierwsze 365 dni życia dziecka. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych, Warszawa 1992.
  2. M. Dyga-Konarska, A.Bielawska: Sygnały ostrzegawcze w rozwoju psychoruchowym dziecka do lat 3. Informator dla pediatrów i rodziców. Warszawa 2000.
  3. M.Rybakowa, O.Torbus: Kryteria oceny rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku od 0-3 lat i fizycznego do lat 18. W: Wybrane problemy pediatryczne w praktyce lekarza rodzinnego. Red.: I.Norska-Borówka, W.Lukas. ŚAM 1999.