Jakie są przyczyny wagarowania? Jak zatem zachować się w sytuacji gdy dowiemy się, że nasze dziecko było na wagarach? Na te pytania odpowiada kolejny na artykuł psychologa klinicznego.
Niestety wagary mogą stać się czasem tak silnym przyzwyczajeniem, że osobie takiej trudno znowu stać się uczniem. Zaległości wciąż pogłębiają się, co nie sprzyja chęci powrotu na lekcje. W starszych klasach tygodniowa obecność jest trudna do nadrobienia nie mówiąc już o dłuższych nieobecnościach czy wielu pojedynczych godzinach.
Jak zatem zachować się w sytuacji gdy dowiemy się, że nasze dziecko było na wagarach?
- przede wszystkim zachować spokój i nie oceniać pochopnie zaistniałej sytuacji, lecz przyjrzeć się jej bliżej (np. czy uciekła cała klasa, jaki był powód, itd.)
- spokojnie porozmawiać z dzieckiem słuchając go uważnie
- nie bić dziecka ani nie stosować innych poważnych kar a czas przeznaczony na nie spożytkować na rozmowę oraz inną formę spędzenia wspólnie czasu
- pokazać dziecku jakie mogą być konsekwencje ucieczek ze szkoły jednak bez umoralniania
- w rozmowie podkreślić, iż opuszczenie zajęć lekcyjnych wiąże się z nadrobieniem materiału a ewentualna klasówka i tak musi zostać zaliczona
- „nie rozdmuchiwać” tego problemu i nie rozmawiać nadmiernie dużo na ten temat – w rodzinach gdzie rodzice mają mniej czasu dla dzieci zdarza się, że dla małych uczniów ważne jest każde zwrócenie uwagi (nawet to negatywne)
- jeżeli dziecko samo przyznało się do wagarów należy to docenić (znaczy, że ma do nas zaufanie!)
czasem warto przyjrzeć się własnemu stosunkowi do pracy – czy nie jesteśmy po tym względem wzorcami do naśladowania dla naszych dzieci (?)