ADHD to jednostka, która związana jest z deficytami uwagi czy z nadruchliwością – wydawać by się mogło, że to dość błahy problem, w rzeczywistości jednak zdecydowanie tak nie jest. Rodzice dzieci obarczonych tą przypadłością niejednokrotnie poszukują wsparcia u różnych specjalistów ze względu na to, że zwyczajnie doświadczają oni różnych trudności w opiekowaniu się nadruchliwą pociechą. Jak więc powinno się postępować z dzieckiem, które ma ADHD?
W leczeniu ADHD wykorzystywane są różne metody. Możliwe jest zastosowanie farmakoterapii, podstawową jednak rolę u dzieci obarczonych tym problemem odgrywają różnego typu oddziaływania terapeutyczne. Dość często się o tym zapomina, jednakże również i od właściwej postawy rodziców zależy to, jak będzie funkcjonowała ich pociecha – nawet dość proste zmiany dotyczącego codziennego obcowania z dzieckiem mogą tymczasem przynosić naprawdę wymierne rezultaty.
Dzieci z ADHD nierzadko sprawiają różnorakie problemy w szkole – nauczyciele skarżą się na to, że są one nieposłuszne czy że rozpraszają swoim zachowaniem innych uczniów. Warto – w razie potrzeby nawet i wielokrotnie – spotykać się z pedagogami i wraz z nimi starać się stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla pociechy. Istotne jest to, aby w klasie była ona narażona na jak najmniejszą ilość bodźców, które mogą ją rozpraszać. Pomagać może także tak prosty ruch, jak posadzenie dziecka w przedniej zamiast w tylnej części klasy – w takiej sytuacji ryzyko tego, że inni uczniowie rozproszą uwagę dziecka z ADHD, staje się po prostu zdecydowanie mniejsze.
Dla dzieci z ADHD niezwykle ważne jest również to, jak rodzice postępują z nimi w domu. Przede wszystkim nie należy karać dziecko za problemy, które wynikają z ADHD, takie jak np. trudności z koncentracją uwagi – zamiast tego powinno się dążyć do tego, by jak najbardziej zmniejszyć ryzyko tego, że w domu, podczas odrabiania lekcji, dziecko przestanie się skupiać. Korzystne efekty przynosi stosowanie systemów motywacyjnych (nagradzanie dziecka za jego dobre zachowania), oprócz tego ważne jest, by stosować krótkie, jednoznaczne prośby zamiast wielowątkowych poleceń, podczas których wykonywania dziecko zapomni o połowie spośród rodzicielskich próśb.