Główny Inspektorat Sanitarny zainicjował kolejną kampanię, której celem ma być zwiększenie świadomości co do stosowania różnych substancji psychoaktywnych i konsekwencji zachowań z tym związanych. Kampania adresowana jest zarówno do młodzieży, jak i do rodziców. GIS stosuje nową formę, stara się używać języka, którym posługują się młodzi ludzie – czy nowa kampania ma szansę osiągnąć oczekiwane rezultaty?
Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” rozpoczęła się pod koniec stycznia 2017 r., potrwać ma ona do końca marca tego roku. W jej ramach, we współpracy ze Szwajcarią, przygotowana została specjalna witryna (www.melanz.tv) oraz seria krótkich filmików. Każdy z 10 spotów trwa około 30 sekund, poszczególne z nich skupiają się na tym, jak teoretycznie czuje się osoba po skorzystaniu z używek, a jak tak naprawdę może to wyglądać w rzeczywistości. Bycie królową sceny w klubie po kilku piwach? Teoretycznie tak, a w rzeczywistości krzywe spojrzenia ze strony pozostałych uczestników imprezy i ledwie przypominające śpiew dźwięki, które pochodzą od zataczającej się młodej, nietrzeźwej dziewczyny.
Czy forma krótkich, ubarwionych muzyką spotów, jest w stanie przekonać młodych ludzi, aby zerknęli na wspominaną wcześniej witrynę? Dobrze by było, gdyby tak się stało – portal, przy pomocy młodzieżowego języka, informuje o tym, jakie są niekorzystne efekty stosowania najpopularniejszych substancji psychoaktywnych, takich jak np. alkohol czy marihuana. Na razie ciężko jest ocenić, jaki będzie wydźwięk tej kampanii – nastolatki to przecież z pewnością specyficzna grupa odbiorców. Część z nich może po prostu zignorować spoty czy też nawet je wyśmiać, zawsze istnieje jednak szansa, że część młodzieży zainteresuje się materiałami – a to właśnie o zwiększanie świadomości na temat używek przede wszystkim chodzi.
„Melanż. Oczekiwania vs. Rzeczywistość” kierowana jest nie tylko do młodzieży, ale również do jej opiekunów. W ramach projektu opracowywane są materiały, które pomogą rodzicom przygotować się do rozmowy z dzieckiem na temat zagrożeń związanych z substancjami psychoaktywnymi. Materiały te mają również uczulić osoby dorosłe na różne sygnały mogące świadczyć o tym, że ich dziecko korzysta z jakichś używek.
Stosowanie przez nastolatki substancji psychoaktywnych wciąż stanowi znaczący problem. Jak widać, Główny Inspektorat Sanitarny ma tego świadomość i podejmuje kroki, poprzez które skala tego problemu miałaby się zmniejszać. Pozostaje tylko liczyć na to, że kampania przyniesie oczekiwane rezultaty, a jeżeli by się tak nie stało – że będzie ona dobrym wstępem do kolejnych kampanii dotyczących stosowania używek przez młodzież i związanych z tym zagrożeń.