Umożliwienie dzieciom i młodzieży bezpośredniego korzystania z wody wodociągowej do picia podczas pobytu w placówkach szkolno-wychowawczych jest obecnie szeroko promowane w USA i wielu krajach europejskich.
Korzyści z wody dostępnej publicznie
Organy zdrowia publicznego zwracają szczególną uwagę na następujące korzyści takiego rozwiązania:
- utrzymywanie optymalnego nawadniania organizmu,
- ograniczenie spożycia słodzonych napojów,
- zmniejszenie ilości odpadów, powstających w wyniku korzystania przez dzieci z napojów słodzonych w opakowaniach jednostkowych.
Odpowiedzialne zachęcenie dzieci do korzystania z wody wodociągowej wymaga zapewnienia odpowiedniej jakości wody. Powinna ona być w pełni bezpieczna dla zdrowia, akceptowana pod względem sensorycznym (smak, zapach i wygląd nie może budzić zastrzeżeń czy niechęci dzieci).
Wymaga to zwrócenia uwagi na następujące kwestie:
- odpowiednia jakość wody zasilającej urządzenia dystrybucyjne,
- wybór optymalnego rodzaju urządzeń dystrybucyjnych,
- lokalizacja, rozmieszczenie i ilość urządzeń bezpośrednio udostępniających wodę wodociągową do picia,
- fachowe podłączenie urządzeń, z zastosowaniem materiałów nie wpływających negatywnie na jakość wody,
- stały nadzór nad bieżącym stanem higienicznym urządzeń, z okresowym czyszczeniem i sanityzacją/dezynfekcją urządzeń,
- okresowa kontrola jakości wody, ze szczególnym uwzględnieniem jakości mikrobiologicznej.
Jakość wody zasilającej wewnętrzną instalację wodociągową powinna odpowiadać wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2007 r., nr 61, poz.. 417 z późn. zm.).
Badanie wody
Badanie wody powinno obejmować podstawowe wskaźniki mikrobiologiczne.
Zalecane wartości dla poszczególnych wskaźników powinny wynosić:
- E. coli – 0 jtk/100 ml wody;
- paciorkowce kałowe – 0 jtk/100 ml wody;
- P. aeruginosa - 0 jtk/100 ml wody;
- ogólna liczba mikroorganizmów w temp. 36 oC (w 1 ml wody) - do 100 jtk/1 ml;
- zapach – akceptowalny;
- barwa – dopuszczalna wartość do 15 mg/l Pt (akceptowalna );
- mętność - dopuszczalna wartość do 1 NTU;
- pH 6,5-9,5;
- jon amonowy - dopuszczalna wartość stężenia 0,5 mg/l;
- azotany – najwyższe dopuszczalne stężenie 50 mg/l;
- azotyny – najwyższe dopuszczalne stężenie 0,5 mg/l;
- żelazo – dopuszczalna wartość stężenia do 0,200 mg/l;
- ołów – najwyższe dopuszczalne stężenie 0,010 mg/l;
- kadm - najwyższe dopuszczalne stężenie 0,005 mg/l;
- sód - dopuszczalna wartość do 200 mg/l;
- twardość (w przeliczeniu na węglan wapnia) - dopuszczalny zakres wartości 60-500 mg/l.
Rodzaje urządzeń dystrybucyjnych
Najczęściej udostępniana woda wodociągowa do bezpośredniego spożycia obejmuje:
- fontanny z wodą do picia,
- dystrybutory wody,
- urządzenia do napełniania butelek, z których uczniowie korzystają w ciągu
- dnia, także podczas zajęć szkolnych,
- pojemniki/ dzbanki z wodą.
Urządzenia powinny być utrzymywane pod stałym nadzorem sanitarnym.