Reklama:

Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową w szkole

mgr Magdalena Janowska

Ten tekst przeczytasz w 7 min.

Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową w szkole

ojoimages

Mleko, wapń

Artykuł psychologa poświęcony problemom szkolnym dzieci z zespołem nadpobudliwości i deficytem uwagi (ADHD). Podkreślono znaczenie klas integracyjnych oraz ścisłej współpracy nauczycieli z rodzicami.

Reklama:

Problemy z koncentracją, bardzo duża pobudliwość, nieumiejętność uczestniczenia wspólnie z grupą w konkursach czy zabawach zaczynają zwykle uwidaczniać się szczególnie w wieku około sześciu lat. W tym okresie bowiem u większości dzieci w sposób nagły i skokowy zmienia się zdolność do skupiania uwagi, wykonywania dość długich nużących czynności, zajmowania się czymś na polecenie, co pozwala im na podjęcie nauki (w większości krajów europejskich ma to miejsce w 6 roku życia). Dzieci z nadpobudliwością zaczynają więc coraz bardziej różnić się w sposobie funkcjonowania w stosunku do rówieśników.

Diagnozą dziecka w kierunku nadpobudliwości zajmuje się psychiatra, bądź neurolog dziecięcy i to do niego warto skierować pierwsze kroki. Jednakże w kwestii edukacji potrzebna jest także opinia psychologa oraz zespołu orzekającego w Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej (obecnie część poradni zatrudnia także psychiatrów dziecięcych lub neurologów, dzięki czemu pomoc może odbyć się w sposób kompleksowy).

Podjęcie decyzji o rodzaju nauczania dla dziecka z ADHD często nie jest łatwe. Klasy w szkołach masowych nie są najczęściej najszczęśliwszym miejscem zarówno dla takiego ucznia (jak i jego nauczyciela). Jako jeden z 30-u uczniów zazwyczaj jest w stanie bardzo niewiele skorzystać z lekcji, za to na pewno utrudnić pracę pozostałym dzieciom oraz nauczycielowi.

Nadpobudliwe dziecko czując, że nauczyciel nie ma dla niego tyle czasu, ile by chciał, zaczyna jeszcze bardziej zwracać na siebie uwagę. Nie potrafi się zająć niczym przez dłuższy czas, nie kończy zazwyczaj większości zadanych prac, nie mówiąc już o notowaniu co przygotować na następny dzień. Wierci się, chodzi po klasie i po prostu męczy czując się jak zamknięty w klatce. Nudząc się zaczepia często inne dzieci, przeszkadza im w nauce.

Kiedy nauczyciel nie zwraca na nie uwagi, szuka innego sposobu np. wygłupia się. Skarcone wybucha płaczem lub agresją, obiecuje często, że to się już nie powtórzy, po czym najczęściej takie zachowanie ma miejsce ponownie i to zwykle jeszcze tego samego dnia. Czyja to wina? Otóż jest to wina błędu jaki został popełniony podczas zapisywania dziecka do takiej licznej klasy.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Psyche

Interpretacja badań krwi dwu latka.
Witam. Czy ktoś może powiedzieć czy jest to poważna sprawa tak jak straszą nas lekarze . Syn 2 lata od kad pamiętam zawsze podkrążone oczy , ciągle się siniaczy, od sierpnia trzy epizody lecącej kr...
Przewlekły ból brzuszka u 4 latka
Syn 3,5 lat. Od listopada 2024 do czerwca 2025 leczylismy gliste ludzka zentelem oraz vermox. W maju 2025 pierwsza jelitowka wymioty bol brzucha biegunka. Syn sie odwodnil bylismy 1 dzien na kroplo...
POMOCY ;( powikłania po adenotomii u dzieci
Witam przeszukałam już kilkanaście forum i nic nie znalazłam nie wiem czy tu jest dobre miejsce by o tym pisać ale warto spróbować....Więc tydzień temu mój 6letni syn miał wycinany trzeci migdał w n...
PODWYŻSZONY ASPAT i CK
Witam! Jestem mamą dwóch dziewczynek 5 letniej i 14 miesięcznej. Starsza córka w wieku 2 lat miała robione badania CPK ponieważ płakała ze bolą ją nóżki wynik wyszedł 191. Lekarz stwierdził ze wyni...
Metanabol a niedobor wzrostu.
Mam pytanie czy u dziecka (15 letniego) mozna leczyc niedobor wzrostu metanabolem (metanabol 5mg)? Proszę o szybką odpowiedz, z góry dziekuję.
bakteria w nosku
Poszę o pomoc Umojej 19 mieisęcznej córeczki podczas badania-wymaz z noska+kardigram wykryto bakterię o nazwie PSEUDOMONAS. Prosze o informację co to za bakteria i jakie są skutki jej działania[addsi...
Reklama:
Reklama: