Noszenie maseczek miało znaczący wpływ na życie ludzi przez ostatnie półtora roku, czego skutki naukowcy muszą jeszcze odkryć. Zespół kierowany przez Monikę Gori z Włoskiego Instytutu Technologii (IIT) opublikował badanie, które pokazuje, że dzieci w wieku od trzech do pięciu lat mają trudności z rozpoznawaniem emocji u osób, które mają zasłoniętą twarz.
Autorzy badania zwracają uwagę, że ten środek zapobiegawczy przeciwko koronawirusowi może wpłynąć na prawidłowy rozwój dzieci uczących się interakcji społecznych.
W dokumencie przygotowanym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i UNICEF omówiono kwestię stosowania maseczek u dzieci podczas pandemii koronawirusa, aby zapewnić wytyczne dla urzędników i władz medycznych.
Według wytycznych WHO nie zaleca się używania maseczek w kontaktach z dziećmi poniżej piątego roku życia. Ponadto w przypadku starszych dzieci WHO zaleca staranne rozważenie korzyści płynących z zasłaniania ust i nosa z potencjalnymi szkodami, które mogą obejmować problemy społeczne i psychologiczne oraz trudności w komunikacji i uczeniu się.
Dokument został oparty na zasadzie ostrożności, a nie na dowodach naukowych – jego autorzy uważają, że brakuje podstawowych danych, więc lepiej być ostrożnym.
Badanie przeprowadzone przez zespół badawczy IIT opierało się na tych zaleceniach i koncentrowało się na grupie dzieci w wieku przedszkolnym. W przypadku dzieci do pięciu lat noszenie maseczek nie jest obowiązkowe, ale dzieci nadal są narażone na ich noszenie w różnych codziennych sytuacjach społecznych.
Naukowcy z IIT przygotowali zestaw zawierający zdjęcia osób z maseczkami i bez. W badaniu wzięły udział dzieci i osoby dorosłe.Mieli oni za zadanie rozpoznać mimikę twarzy z maseczką chirurgiczną i bez niej, samodzielnie lub z pomocą rodziców (w przypadku najmłodszych uczestników), wyrażającą różne emocje, takie jak szczęście, smutek, strach i złość.
Niewidzialne emocje
Wyniki pokazały, że dzieci w wieku od 3 do 5 lat są w stanie rozpoznać mimikę wyrażającą szczęście i smutek tylko w 40% przypadków, jeśli twarze są zakryte. W innych grupach wiekowych ten wskaźnik był znacznie wyższy: dzieci w wieku od 6 do 8 lat miały wskaźnik sukcesu wynoszący 55 do 65 procent, a dorośli nawet 70 do 80 procent.
Eksperyment przeprowadzono we wczesnych stadiach pandemii w 2020 roku; w tym czasie maseczki były jeszcze nowością dla wszystkich - opisała Monica Gori. Mózg dziecka jest jednak bardzo elastyczny, dlatego obecnie przeprowadzamy dodatkowe testy, aby sprawdzić, czy zrozumienie emocji przez dzieci wzrosło, czy nie – dodaje psycholog.